Kuntaliitto on koko työryhmäkäsittelyn ajan vastustanut omistusosuuteen liittyvää rajoitusta, koska sen asettamisen peruste ei ole selvillä eikä sen vaikutuksia ole selvitetty. Se julkaisi tammikuun lopussa luonnoksen lausunnostaan lakiehdotukseen ja löysi seitsemän syytä, miksi hankintalain muutos olisi kuntapaveluita haittaava päätös.

Kuntaliitto ei vastusta sidosyksiköiden käytön tiukempaa valvontaa ja pitää hyvänä, että väärinkäytöksiin on puututtu. Kuitenkin työryhmämietinnössä nyt esitetty mekanismi on liian rajaava, eikä mahdollista erilaisten toimialojen, kuntien ja käytännön tilanteiden ottamista huomioon

  • 1) Kaventaa kuntien itsehallintoa.
     
  • 2) Pakottaa purkamaan noin 200 toimivaa, lainmukaista yhtiötä ympäri Suomen, vaikka mitään syytä purkamiselle ei ole. Muutoksen hallinnollinen taakka tulee olemaan valtava.
     
  • 3) Pienet ja syrjäiset kunnat joutuvat muutoksen myötä vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen sekä kärsisivät osaajapulasta. 
     
  • 4) Suurille kaupungeille uudistus aiheuttaisi paljon työtä, vaikka niillä onkin osaamista ja resursseja palveluiden järjestelemiseen uudelleen.
     
  • 5) Vähimmäisomistusvaatimus vaarantaa ja osin myös kokonaan lopettaa seudullisen yhteistyön palveluiden järjestämisessä.
     
  • 6) Sidosyksikkönä toimivat yhtiöt ovat tärkeitä kuntien varautumisen näkökulmasta, koska palveluita on tuotettava myös silloin, kun se ei ole yksityisen sektorin näkökulmasta kannattavaa.
     
  • 7) Muutos vaikuttaisi massiivisesti esimerkiksi jätehuollon järjestämiseen. Miten kierrätys- ja muihin ympäristövastuutavoitteisiin päästäisiin, jos kunnallisen jätehuollon vuosia rakennetut toimintamallit hajotetaan?
Lue lisää: