Hankintain esitysluonnosta tulee korjata lainsäädännön arviointineuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista, neuvosto vaatii. Esitysluonnoksessa ei ole esitetty tutkimustietoa tai dataa kymmenen prosentin minimiomistuksen tueksi. Siinä tulisi myös olla suuntaa antava arvio esityksen hallinnollisesta taakasta aiheutuvista kustannuksista, neuvosto lausuu.

Lausuntonsa 26. marraskuuta 2025 antanut lainsäädännön arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa vain ”välttävästi” lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. ”Hallituksen esitysluonnoksessa on olennaisia puutteita ja esitysluonnosta tulee korjata neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista”, neuvosto lausuu.
Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksesta ei saa selkeää käsitystä lakiuudistuksesta aiheutuvien kustannussäästöjen suuruusluokasta kokonaisuudessaan. Esitysluonnoksessa olisi hyvä esittää suuntaa antava arvio kokonaiskustannussäästöistä valtion, kuntien, hyvinvointialueiden ja kansantalouden näkökulmasta. Neuvoston mukaan esitysluonnoksen keskeisimmät puutteet ja kehittämiskohteet ovat:
- 1) Esityksessä tulisi kuvata ehdotetuista muutoksista aiheutuvat keskeiset hyödyt ja kustannukset julkiselle taloudelle ja kansantaloudelle. Näitä hyötyjä ja kustannuksia tulisi esittää esimerkiksi yhteenvetona esitysluonnoksen vaikutusarviointia koskevan jakson alussa.
- 2) Esityksessä olisi hyvä antaa suuntaa antava arvio esityksen hallinnollisesta taakasta aiheutuvista kustannuksista hankintayksiköille ja yrityksille.
- 3) Esityksessä olisi tarpeellista arvioida, onko esityksessä asetettu tavoite julkisten hankintojen kustannussäästöistä mahdollista saavuttaa, jos ehdotetut muutokset lisäävät julkiselle sektorille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja siitä aiheutuvia kustannuksia.
- 4) Esityksessä ei käsitellä sitä, miten ehdotetut muutokset vaikuttavat palvelujen käyttäjiin. Voiko palvelunkäyttäjille aiheutua olennaisia muutoksia esimerkiksi palvelujen jatkuvuuteen?
Ei tutkittua tietoa perusteluksi 10 prosentin omistusrajaukselle
”Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksessa on kuvattu muita toteuttamisvaihtoehtoja. Esitysluonnoksessa tulisi kuitenkin perustella paremmin, miksi sidosyksiköiden vähimmäisomistusosuudeksi on valittu 10 prosenttia. Esitysluonnoksessa ei ole esitetty tutkimustietoa tai dataa tämän valinnan tueksi. Joissakin tilanteissa alle 10 prosentin omistusosuus voisi olla perusteltu, esimerkiksi pienissä kunnissa”, neuvosto lausuu, viitaten esitysluonnoksessa esiteltyihin sidosyksiköiden omistuksen vähimmäisomistusosuuden muuttamiseen liittyviin riskeihin. ”Esitysluonnoksen mukaan sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskevasta muutoksesta välittömästi aiheutuvat kielteiset vaikutukset kohdistuisivat erityisesti sellaisiin pieniin sekä sellaisilla maantieteellisillä alueilla ja toimialoilla toimiviin hankintayksiköihin, joiden osalta markkinat eivät ole kehittyneet ja palvelun tuottaminen on aikaan ja paikkaan sidottua.”
Lainsäädännön arviointineuvoston puheenjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen on juristi, joka on toiminut muun muassa Teknologiateollisuus ry:n johtajana. Arviointineuvoston muina jäseninä toimivat ylijohtaja Tuulia Hakola-Uusitalo, pääsihteeri Leena Linnainmaa, professori Ulla Liukkunen ja professori, johtaja Mika Maliranta sekä professori Juho Saari ja valtiotieteen tohtori Martti Hetemäki.
Lue lisää:
- Lainsäädännön arviointineuvosto: Hankintalain hyödyt ja kustannukset on arvioitava paremmin
- Lainsäädännön arviointineuvosto