Inhouse-yhtiöitä edustavan Kustos Ry:n tehtävänä on muun muassa edistää sidosyksiköiden toimintaedellytyksiä ja osallistua sidosyksiköiden toimintaympäristöön liittyvään julkiseen keskusteluun. Tässä roolissaan Kustos Ry tuo niin jäsenilleen kuin julkisuuteenkin näkökulmiaan esille. Kustos Ry:llä ei ole ohjausvaltaa jäseniinsä. Kustos Ry:n jäsenet ovat itsenäisiä organisaatioita ja ovat siinä roolissaan vastanneet itsenäisesti myös esillä olleeseen KKV:n kyselyyn.

KKV julkisti tänään alla olevan ulostulon: 

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kkvn-sidosyksikkoja-koskevaa-tutkimusta-paivitetty-sidosyksikoille-suunnatun-kyselyn-tulokset-poistettu-luotettavuuden-varmistamiseksi

KKV kertoo, että heidän tietoonsa on tullut epäily siitä, että sidosyksiköiden etujärjestö Kustos ry on ohjaillut jäseniensä vastauksia KKV:n kyselyyn. He toteavat myös, että sidosyksiköille suunnatun kyselyn kautta saaduilla vastauksilla ei ole ollut vaikutusta tutkimuksen keskeisiin johtopäätöksiin. KKV on silti epäselvyyksien välttämiseksi poistanut kaikki tähän kyselyyn viittaavat kohdat ja kyselyn pohjalta tehdyt johtopäätökset tutkimuksesta.

Kustos Ry on jäseninfossaan 19.2.2024 selventänyt jäsenistölleen KKV:n kyselyssä käytettyä terminologiaa, kuten ”yhteishankinta”-käsitettä. Termi herätti Kustos ry:n jäsenistössä kysymyksiä, koska vain muutama jäsenyhtiö toimii lain tarkoittamana yhteishankintayksikkönä. Jäseninfossa 19.2.2024 jäsenistön kanssa käydyssä keskustelussa nousi esille kysymyksiä sekä erilaisia näkemyksiä, jotka koostettiin jäsenistölle 20.2.20204 lähetettyyn sähköpostiviestiin. Sähköpostiviestissä viitattuja näkökulmia on voinut halutessaan hyödyntää kyselyn lopussa olleeseen ”Yleisiä näkökulmia” kenttään vastausta pohtiessaan. Kaikkiaan 18-kohtaisen kyselyn viimeistä yleistä avointa kenttää lukuun ottamatta muut 17 kysymystä olivat täysin sidosyksikkökohtaisia eikä näitä ei ole käsitelty yhteisesti. Kukin sidosyksikkö on vastannut kysymyksiin itsenäisesti ja harkintansa mukaan arvioinut, ovatko Kustoksen nostamat havainnot niiden kannalta relevantteja tuohon viimeiseen avoimeen kysymykseen.

On erittäin harmillista, että kymmenien sidosyksikköjen huolella pohditut vastaukset on näin vedetty kokonaan selvityksen aineistosta pois.

Kustoksen jäsenviestissään käyttämän saatteen tekstimuotoilu oli epäonnistunut. Pahoittelemme siitä johtuneita väärinkäsityksiä ja turhaa työtä.

KKV:n tutkimuksen johtopäätökset eivät ole muuttuneet: Inhouse-toiminnan rajoitus tuo merkittäviä lisäkustannuksia.  Oleellista koko asiassa on se, että 10 prosentin minimiomistusvaateella ei saavuteta haluttua lopputulosta, markkinaan siirtyvän liikevaihdon merkittävää kasvua. Markkinaan siirtyy uutta liikevaihtoa vain 50–150 miljoonaa euroa, muutoskustannusten ollessa 3–5 miljardia euroa. Tutkitusti kustannustaso nousee pysyvästi. Omalta osaltaan Kustos ry haluaa varmistaa, että päättäessään inhouse-yhtiöiden 10 prosentin minimiomistusvaateen toteuttamisesta, Suomen hallitus on myös tietoinen päätöksen kustannuksista ja muista vaikutuksista.

Lue lisää: