-
E2 Tutkimus analysoi hankintalakilausunnot – Budjetti- ja virkavastuussa olevat vastustavat lakiehdotusta
E2 Tutkimus selvitti Kustos ry:n toimeksiannosta kaikki 607 lausuntoa sekä eriävät mielipiteet hankintalakiuudistuksesta. Erityisesti budjetti- ja virkavastuussa olevat tahot vastustavat hankintalakiuudistusta voimakkaasti. Toisin kuin tähän asti on tapahtunut, hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut tekemään huolelliset vaikutusarvioinnit. Se on myös hallitusohjelmassaan luvannut rahoittaa täysimääräisesti hyvinvointialueille asetettavat mahdolliset uudet tehtävät tai niiden laajennukset. […]
-
Osakeyhtiölaki ohjaa inhouse-yhtiöt edistämään veronmaksajien etua – On valheellista väittää, että sidosyksiköiden käyttö on kilpailutusten kiertämistä
Osakeyhtiölaki määrittää, mikä on kunkin osakeyhtiön tavoite ja maali. Voittoa tavoittelemattomat inhouse-yhtiöt ajavat osakkeenomistajiensa – kuntien, hyvinvointialueiden ja valtion kokonaistaloudellista etua. Siksi sidosyksiköiden pirstomista ajavaa hankintalain muutosta vastustavat viranomaiset ja muut toimijat, joiden tehtävinä ja osakeyhtiölain velvoittamana on minimoida kansalaisille tuotettavien palveluiden laskutus. Kunnilla on jo nyt vapaus valita palveluntarjoajansa. […]
-
607 lausuntoa hankintalaista: Täystyrmäys – jopa VNK, VM, PLM, STM, MMM ja YM vastustavat
Hankintalaki keräsi Lausuntopalvelu.fi -sivustolle peräti 607 lausuntoa. Vain NATO-jäsenyys, korona ja digitaalinen henkilöllisyys ovat saaneet enemmän lausuntoja palvelussa. 78 prosenttia vähimmäisomistukseen kantaa ottaneista lausunnonantajista vastustaa 10 prosentin omistusrajausta sidosyksiköille – niiden joukossa kunnat, hyvinvointialueet, valtioneuvoston kanslia, valtiovarainministeriö, puolustusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, maa- ja metsätalousministeriö sekä ympäristöministeriö. Suosituimpina perusteluina hankintalain vastustukseen […]
-
”Kuin ampuisi tykillä kärpästä” – hankintalain vastustajat lausunnoissaan ihmeissään lainvalmistelijan vastuuttomuudesta
Vaarassa kyberturva, ruokahuolto, jätehuolto – luvassa on suuret kustannukset, lisää hallintoa, hankinnan osaajapula, korkeakoulujen yhteistyön vaikeutumista ja paikallisten pk-yritysten huolta asiakkuuksien menettämisiä. Julkishallinnon hankintaketjut mylläävä hankintalaki saa kylmää kyytiä lain eriävissä mielipiteissä ja valtaosassa lakia kommentoivia 607 lausuntoja. Kaikkiaan 607 tahoa antoi lausunnon TEM:lle hankintalakiehdotuksesta 11.3.2025 määräaikaan mennessä. Valtaosalla vastaajista […]
-
OTL Alanen: Hankintalakiin ehdotettu 10 prosentin omistusvaatimus on EU-oikeuden vastainen
Ehdotetun 10 prosentin omistusvaatimuksen voidaan katsoa olevan yhdenvertaisen kohtelun ja syrjintäkiellon periaatteiden sekä erityisesti suhteellisuusperiaatteen vastainen, OTL, LL.M. Eur Jouni Alanen kirjoittaa Edilexissä. Suuri osa annetuista lausunnoista suhtautuu erityisen kriittisesti ehdotukseen, jonka mukaan ”sidosyksikön omistukselle asetetaan yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus (10 prosenttia)”. Jokaisen sidosyksikön omistajan tulisi siis […]
-
SY ja EK kiistävät tilanneensa Jyväskylän yliopiston inhouse-selvitystä
EK (12.2.2025) sekä SY (3.2.2025) kiistävät Kustos ry:lle lähettämissä sähköposteissaan tilanneensa kohua herättäneen Jyväskylän yliopiston inhouse-selvityksen. SY kertoi verkkosivullaan tammikuussa (kuvakaappaus 30.1.2025), että ”Elinkeinoelämän järjestöt tilasivat Jyväskylän yliopistolta selvityksen, jossa vertailtiin inhouse-yhtiöiden ja yksityisten yritysten toiminnan tehokkuutta”. SY:n poisti maininnan tilaustutkimuksesta vaikuttamistyön vuosiraportistaan 3.2.2025.
-
Ministeriöiltä tyrmäävän eriävät mielipiteet hankintalaista: Yleisen edun vastaista! Jäte- ja ruokahuolto vaarantuvat! Tieto- ja kyberturvallisuus vaarassa!
Hankintalakiehdotus saa tyrmistyneen vastaanoton lain valmisteluun osallistuneilta ministeriöitä. Huoltovarmuus huolettaa sekä valtiovarainministeriötä että maa- ja metsätalousminiteriötä. Ympäristöministeriön mukaan lakiehdotus vaarantaa jätehuollon. Ministeriöiden tapaan ehdotetun hankintalain hurjasti lisäämistä kustannuksista huolissaan ollut KKV korostaa laajojen yksityistämisten johtavan markkinoiden keskittymiseen suurille toimijoille, joka nostaa toimialoista riippumatta kustannuksia. Lisää hankintailtalakiehdotuksesta tyrmistyneitä lausuntoja satelee Lausuntapalveluun. […]
-
Lisää tyrmääviä lausuntoja hankintalaista: Hintojen nousu, tuottamaton työ, tuottavuuden lasku, ulkomaaomistuksen turvariskit
Kovaa vauhtia valmistelussa etenevä hallituksen esitys hankintalaista saa yhä vain lisää tyrmäävän kriittisiä lausuntoja. ICT-jätti Lenovon mukaan lakiehdotus ei ole tarkoituksenmukainen eikä toteuttamiskelpoinen – se johtaa hintojen nousuun, tuottamattomaan työhön ja tuottavuuden laskuun. Kansainvälisten yritysten tulo huoltovarmuuden kannalta olennaisten palvelujen tuottajiksi nostaa erilaisia riskitasoja. ICT-jätti Lenovo kyseenalaistaan lausunnossaan koko valmisteilla […]
-
Kustos: Hankintalain muutos aiheuttaa rajun kustannusten nousun ja romuttaa huoltovarmuuden
Pysyvä kustannustason nousu, erityisen rankasti pieniin ja keskisuuriin kuntiin iskevät 3–5 miljardin kertaluonteiset kustannukset, osaajapula, huoltovarmuuden ja kyberturvan vaarantuminen monella tasolla. Ja silti markkinoihin ei siirry lainsäätäjän toivomaa liiketoimintaa. Tältä näyttää suunnitellun hankintalakiehdotuksen aiheuttamat muutokset inhouse-yhtiöitä edustavan Kustoksen lausunnossa Työ- ja elinkeinoministeriölle. Keskeisenä kohtana, koko julkishallinnon toimivia hankintaketjuja mullistavassa ehdotuksessa […]
-
Yrittäjäjärjestö kertoi tilanneensa Jyväskylän yliopiston inhouse-selvityksen
Lainsäädännön vaikuttamistyössä näyttävästi hyödynnetty, inhouse-yhtiöitä arvostellut ja Jyväskylän yliopiston tutkimukseksi nimetty selvitys on paljastunut elinkeinoelämän järjestöjen tilaustutkimukseksi. Asia kävi ilmi Suomen Yrittäjien omasta vuosiraportista. Myöhemmin nousseen kohun jälkeen järjestö poisti tiedon sivuiltaan. Inhouse-yhtiöitä rajusti arvostellut, ilmeisen tarkoitushakuisen valikoivasti vapaan kentän yrityksiin vertaillut selvitys ei aiemmista tiedoista poiketen olekaan akateeminen hanke, […]
-
Kaikki Pohjois-Pohjanmaan kuntajohtajat haluavat keskeyttää Inhouse-lainsäädännön valmistelun
Pohjois-Pohjanmaan liitto vetoo yhdessä Pohjois-Pohjanmaan kaikkien 30 kuntajohtajan kanssa hallitukseen, että se keskeyttäisi Inhouse-lainsäädännön valmistelun. Kannanotossaan kuntajohtajat ilmaisevat syvän huolensa suunnitellusta hankintalain muutoksesta. Se romuttaisi heidän mukaansa alueella tehokkaasti toimivat palveluketjut ja kuntayhteistyön. ”Suunniteltu 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus on koko kuntakentälle täysin kohtuuton”, toteaa Pohjois-Pohjanmaan hallintojohtaja Toni Saranpää tiedotteessa. ”Muutoksen aiheuttamat ylimääräiset […]
-
Kuntaliitto: Seitsemän syytä, miksi hankintalain muutos olisi haitallinen kuntapalveluille
Kuntaliitto on koko työryhmäkäsittelyn ajan vastustanut omistusosuuteen liittyvää rajoitusta, koska sen asettamisen peruste ei ole selvillä eikä sen vaikutuksia ole selvitetty. Se julkaisi tammikuun lopussa luonnoksen lausunnostaan lakiehdotukseen ja löysi seitsemän syytä, miksi hankintalain muutos olisi kuntapaveluita haittaava päätös. Kuntaliitto ei vastusta sidosyksiköiden käytön tiukempaa valvontaa ja pitää hyvänä, että […]
-
16 maakunnan liittoa: Hallituksen tulee luopua kuntien palvelujen järjestämistä rajoittavan lainsäädännön valmistelusta
Kuntaliitto ja maakunnan liitot esittävät, että hallitus luopuu 10 prosentin kategorisesta vähimmäisomistusvaatimuksesta kuntien omistamista yhtiöistä. Vähintään tulee säätää mahdollisuus poiketa vähimmäisomistuksesta, maakunnan liitot esittävät ulostulossaan. ”Lakimuutoksella rikottaisiin toimivat palveluiden yhdessä järjestämisen rakenteet”, toteaa Keski-Suomen maakuntajohtaja Pekka Hokkanen kannanotossa. ”Vähimmäisomistusprosentti on perusteeton ja kohtelee eri kokoisia kuntia perusteetta eriarvoisesti”, muistuttaa Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu […]
-
Jokaiselle pienelle kunnalle Inhouse-rajoitusten muutoskustannus on vähintään miljoona euroa
Laskelmat tarkentuvat hallituksen suunnittelemien inhouse-toiminnan rajoitusten vaikutuksista kuntatasolla. Edessä on ennennäkemätön hallinnollinen urakka, josta koituvat kustannukset ovat erityisen raskaita pienille kunnille. Paitsi hankintaketjujen uudelleenjärjestelyjä ja rekrytointeja, edessä on myös osakkuuksista ja lunastuksista sopimisia, kuntakohtainen lasku on pienille kunnille noin miljoona euroa. Tämä vastaa pienen kunnan vuotuista investointibudjettia: koulu- ja päiväkotiremonteille […]
-
Jyväskylän yliopiston inhouse-vertailussa olennaisia virheitä
Kuntien ja hyvinvointialueiden omistamien Inhouse-yhtiöiden toiminnan rajoittamista ajavien tahojen voimakkaasti esillä pitämä, Jyväskylän yliopiston nimissä julkaistu raportti ei kestä kriittistä tarkastelua. Raportti ei ole läpäissyt tieteellistä vertaisarviointia. Tutkijat ovat kirjallisesti virheensä myöntäneet, mutta eivät suostu korjaamaan sitä raporttiin ja tekemään oikaisua. Esimerkiksi Seure Henkilöstöpalveluiden henkilöstöksi väitetään 15.000:tta, kun vuonna 2023 se […]
-
Ratkaisuehdotuksia hankintalaki-kysymykseen: inhouse-yhtiöiden määräysvallan täsmennys, pienhankintarajan nosto ja aktiivinen markkinavuoropuhelu
Erittäin kalliiksi muutoskustannuksina tulevan, hajauttamisen kautta pysyvästi hallintokuluja nostavan sekä pk-yrityksiltä suuryrityksille markkinoita ohjaavan inhouse-yhtiöiden 10 prosentin minimiomistusvaateen sijaan nämä täsmennykset toisivat yhteistä hyötyä niin yritysmaailmaan kuin veronmaksajille. Edessä on ennennäkemätön ja ennennäkemättömän kallis hallinnollinen kaaos. Vaihtoehtona on tehdä ylivaalikautisia päätöksiä, joilla on laaja parlamentaarinen hyväksyntä. Markkinat toimivat jo – […]
-
SOTE-puhe-podcast: Hyvinvointialueiden valinta – Kumpaa lakia noudattaa – budjettikuria vai palveluvelvoitetta
Hyvilin toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västin mukaan alirahoitetuilla hyvinvointialueilla on suuri huoli siitä, kumpaa lainsäädäntöä noudattaa ja kumpaa rikkoa: Tasapainottaako budjetti vai huolehtiako siitä, että esimerkiksi sote- tai pelastuspalveluiden järjestämisvastuu on varmasti toteutettu, hän pohtii UNA Oy:n SOTE-puhe-podcastissa. Kunta- ja aluevaalit ovat pian käsillä. Inhouse-yhtiö Una Oy:n SOTE-puhe-podcastin vieras, hyvinvointialueita edustavan Hyvilin […]
-
Kuntalehti: Isommatkin kunnat vetoavat maan hallitukseen ettei hankintalakimuutosta toteutettaisi
Veronmaksajien lasku on kasvamassa miljardeilla, kiitos suunnitteilla olevan hankintalain muutoksen.Nyt isommatkin kunnat vetoavat maan hallitukseen, Kuntalehti raportoi. Kuntien huolena on, että hankintalain merkittävä muutos voi johtaa miljardien eurojen hukkaan, kirjoittaa Kuntalehti. Hallituksen suunnitelmien mukaan kunnan tulisi omistaa vähintään 10 prosenttia yhtiön osakkeista voidakseen hyödyntää sen palveluita. Pienet kunnat vetosivat jo […]
-
On isänmaallista edistää veronmaksajan kokonaisetua
On isänmaallista… olla ajamatta pieniä kuntia talouskriisiin tarpeettomalla ja miljardeja maksavalla hankintalain muutoksella. On isänmaallista… olla syventämättä hyvinvointialueiden talousahdinkoa tarpeettomalla ja miljardeja maksavalla hankintalain muutoksella. On isänmaallista.. helpottaa aluetalouksille tärkeiden pk-yritysten mahdollisuutta osallistua julkisiin hankintoihin. Helpointa olisi nostaa pienhankintaraja €60.000:sta EU:n sallimaan €221.000:een. On isänmaallista.. huolehtia huoltovarmuudesta ja pitää avaintoiminnot […]
-
800 miljoonaa euroa oli vasta hyvinvointialueiden ICT-perustamiskustannus
Kun hyvinvointialueet perustettiin, pelkän ICT:n pystytyskustannus oli 800 miljoonaa euroa. Sen jälkeen hyvinvointialueille on tehty järjestelmien integrointia, uudelleen kilpailutuksia, muutoksia… Nämä yhteenlaskettuna pystytyskustannus on merkittävästi suurempi kuin 800 miljoonaa. Mikäli inhouse-toiminnan rajoitukset toteutuvat, edessä on aluksi nykyjärjestelmien purkaminen, joka maksaa vähintään puolet pystytyskustannuksesta. Sitten on edessä uusi pystytys – mutta […]
-
Inhouse-omistusrajoituksen 10 prosentin raja ei perustunut faktoihin
Inhouse-omistuksen rajaus 10 prosenttiin hallitusohjelmaneuvotteluissa ei usean tietolähteen mukaan perustunut minkäänlaisiin vaikutusten selvittämisiin, vaan oli täysin mielivaltainen.
-
PK-yritykset suurin häviäjä – jos inhouse-rajoitukset toteutuvat
Yli puolet inhouse-yhtiöiden liikevaihdosta menee nykyään kilpailutettuna markkinoille. ICT-yhtiöissä osuus liikevaihdosta voi olla yli 70 prosenttia. Esimerkiksi ICT-alan inhouse-yhtiö Istekki Oy kilpailuttaa Suomessa toiseksi eniten ostoja Helsingin kaupungin jälkeen. Istekin toimitusverkosto-selvityksen mukaan yhtiön oman 1400 henkilöstön lisäksi se työllistää yli 1000 henkeä toimitusverkostossaan Suomessa – eli sen työllisyysvaikutus on yhteensä 2400 […]
-
Alanen: KKV:n mukaan 10 prosentin omistusvaade ei ole perustelu
KKV:n mukaan 10 prosentin omistusvaade #inhouse -yhtiöissä ei ole perusteltu, julkisiin hankintoihin erikoistunut asianajaja Jouni Alanen kirjoittaa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on päivittänyt tutkimuksensa hallitusohjelmaan kirjatusta 10 prosentin omistusvaatimuksesta. KKV:n tutkimus osoittaa, ettei hallitusohjelman mukainen ”yleinen etu” edellytä vähimmäisomistusrajan käyttöönottoa. Nykyiset säännökset ja niiden tehokas valvonta on riittävää, Alanen referoi […]
-
KT:n Hannu Freund: Inhouse-toiminnan rajoittamisella tavoitellut säästöt eivät toteudu ja uutta liiketoimintaa siirtyy markkinoille enintään 150 miljoonaa
Tavoitellut säästöt eivät toteudu, kirjoittaa kunta- ja hyvinvointialueiden työnantajia edustavan KT:n Hannu Freund hallituksen suunnittelemista rajoituksista inhouse-yhtiöiden käyttämiseen. Asiantuntijat varoittavat, että muutos kasvattaa kustannuksia ja vaikeuttaa kilpailutusta. Uutta liiketoimintaa siirtyy markkinoille enintään vain 150 miljoonaa euroa julkisuudessa esitetyn 15 miljardin euron sijaan. Yhtiöiden toiminnan purkamisen ja uudelleenjärjestelyjen muutoskustannukset olisivat 3–5 […]
-
Peli seis! Etelä-Karjalan kunnat ja Etelä-Karjalan liitto vetoavat inhouse-lainsäädäntövalmistelun keskeyttämiseksi
Poikkeuksellisessa ulostulossaan Etelä-Karjalan kunnat ja Etelä-Karjalan liitto vetoavat pääministeri Petteri Orpon hallitusta keskeyttämään hankintalain muutosvalmistelut, joiden seurauksina rajoitettaisiin kuntien mahdollisuutta käyttää omia yhtiöitä palvelutuotannossaan. Etelä-Karjalan kuntien ja maakuntaliiton näkemyksen mukaan lainsäädännössä tulisi huomioida kuntien ja alueiden erilaiset lähtökohdat sekä markkinatilanteen vaihtelu eri puolilla Suomea. Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet Etelä-Karjalan liiton lisäksi Lappeenrannan […]
-
Hankintalain muutos ei selkeytä kuntien elintärkeää jätehuoltojärjestelmää
Kunnilla on lakisääteinen vastuu asukkaidensa jätehuollosta, ja valtaosa kunnista järjestää sen yhteistyössä muiden kuntien kanssa muodostaen tehokkaita, paikallisiin tarpeisiin vastaavia kokonaisuuksia. Tämä yhteistoimintamalli on kunnille elintärkeä, Kuntaliiton erityisasiantuntija Tuulia Innala toteaa Helsingin Sanomissa. Kuntien yhteistoimintamalli mahdollistaa suurten investointien, kuten jätteenkäsittelyinfrastruktuurin, toteuttamisen. Ilman tätä yhteistyötä moni kunta ei pystyisi täyttämään jätehuollon […]
-
Vain kustannukset toteutuvat inhouse-rajoituksilla: Markkinaan siirtyisi vain häviävän pieni osa liikevaihdosta – Tarkemmin eritellyt laskelmat paljastavat kulukohteet
Hallitusohjelmaan kirjattu, lakivalmistelussa etenevä vaade 10 prosentin minimiomistuksesta johtaa 3–5 miljardin euron muutoskustannuksiin. Laskelmat perustuvat kuuden inhouse-yhtiön lukuihin, joiden erittelyt ovat nyt tarkentuneet. Vain murto-osa tavoitellusta liikevaihdosta siirtyisi markkinaan. Kaiken lisäksi paikalliset pienyrittäjät joutuvat uudistuksessa pulaan. Lappeenrannan kaupunginjohtaja Tuomo Sallisen mukaan markkinahäirikköväitteet inhouse-yhtiöistä ”on paskapuhetta”. Inhouse-yhtiöiden toiminnan rajoittamisen kustannukset ovat […]
-
Kuntaliiton Minna Karhunen nostaa esiin inhouse-rajoitusten aiheuttamat kustannukset
Hallitus on sitoutunut yhdeksän miljardin toimenpiteisiin julkisen talouden tervehdyttämiseksi, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen muistutti Kuntamarkkinoilla 2024. ”Onkin erittäin vaikeaa ymmärtää, miksi hallitus on valmis vaarantamaan tämän julkisen talouden tervehdyttämisen puhtaasti enemmän ideologiselta kuin taloudelliselta vaikuttavalla toimenpiteellä”, hän ihmetteli hallitusohjelmassa ja lainsäädäntöön etenevää 10 prosentin minimiomistusrajausta inhouse-yhtiöissä.
-
Inhouse-rajoitukset nousivat politiikan keskiöön Kuntamarkkinoilla 2024
Inhouse-yhtiöiden toiminnan rajoitukset nousivat politiikan keskiöön Kuntamarkkinoilla 2024 puolueiden puheenjohtajien paneelissa. Keskustelu yltyi välillä kiivaaksi. Oppositiopoliitikot vaativat ”järjettömän” lakihankkeen perumista. Inhouse-yhtiöiden toiminnan rajoitukset nousivat politiikan keskiöön Kuntamarkkinoilla 2024 puolueiden puheenjohtajien paneelissa. Keskustelijoina kristillisdemokraattien Sari Essayah, RKP:n Anders Adlercreutz, perussuomalaisten Riikka Purra, kokoomuksen Petteri Orpo, vasemmistoliiton Veronika Honkasalo, keskustan Antti Kaikkonen, […]
-
Hyvilin Korkiakoski-Västi: Inhouse-rajoitukset iso riski
Hyvinvointialueisiin ja niissä työskenteleviin kohdistuu vihapuhetta, Hyvilin toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi totesi Kuntamarkkinoilla 19.9.2024 Kuntatalolla Helsingissä. Korkiakoski-Västi muistutti, että inhouse-yhtiöille kaavailtu 10 prosentin minimiomistusraja johtaa monopoliriskiin ja kalliisiin tarjouksiin. Rajoitustoimet toisivat hyvinvointialueille ja kunnille merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä.
-
Kuntaliitto: Yli 80 kunnan kunnanjohtajat ympäri Suomen vetoavat hallitukseen: Inhouse-yhtiöiden käytön rajaamisessa katastrofin ainekset – Pienyrittäjät kärsivät lakihankkeesta
Paikalliset pienyrittäjät joutuvat pienten kuntien tapaan ahdinkoon, mikäli hallituksen kaavailema inhouse-yhtiöiden massiivinen rajoittaminen toteutuu. 85 pienkunnan yhteisessä julkilausumassa kehotetaan hallitusta tekemään hankintalain lakimuutoksen vaikutusten arviointi nykyistä huomattavasti perusteellisemmin. Halutaanko oikeasti tässä taloustilanteessa julkiselle sektorille jälleen uudistus, joka näyttäisi aiheuttavan lähinnä valtavia kustannuksia ja suhteellisesti vain vähäisiä hyötyjä, kunnat kysyvät. – […]
-
Inhouse-rajoitusten kustannusvaikutukset laajalti esillä mediassa
Orpon ja Purran eteen ladattiin kova syytös jopa miljardien lisäkustannuksista: ”Aivan järjetön hanke”! Miksi hallitus on valmis vaarantamaan julkisen talouden tervehdyttämisen inhouse-kirjausta muuttamalla? Kuntamarkkinoiden puoluepuheenjohtajapaneeli nousi otsikoihin. Asiasta raportoivat muun muassa Ilta-Sanomat, Uusi Suomi, Kuntalehti, Helsingin Sanomat, Demokraatti sekä Kansan Uutiset. Uusi Suomi: Orpon ja Purran eteen ladattiin kova syytös […]
-
Inhouse-rajoitusten pysyvä kustannusnousu jopa 600 miljoonaa euroa vuodessa
Suunnitteilla olevat julkishallinnon yhteisyritysten toiminnan rajoitukset nostavat kuntien, kaupunkien ja hyvinvointialueiden kustannustasoa jopa 600 miljoonalla eurolla vuodessa. Lisäksi tulevat 3–5 miljardin muutoskustannukset. Luvuissa ei ole huomioitua YT-menettelyjen aiheuttamia kuluja. Kovaa vauhtia etenevät julkishallinnon yhteisyritysten, inhouse-yhtiöidenpilkkomiseen johtavat lakiuudistukset tulevat veromaksajille kalliiksi. Inhouse-yhtiöitä edustavan Kustos ry:n kokoamien yrityskohtaisten laskelmien mukaan hallitusohjelmaan kirjattu […]
-
Hyviä inhouse-uutisia!
Yrityskyselyssä 73 prosenttia yrityksistä kertoi saaneensa uutta liikevaihtoa inhouse-yhtiöiden avulla! Deloitten ICT-hintavertailussa inhouse-yhtiö Istekki menestyi erinomaisesti! Saimaan tukipalveluiden sairaalaruoka saa ylistävää kansalaispalautetta! Hilmassa on yrityksillä joka arkipäivä mahdollisuus osallistua inhouse-yhtiön järjestämiin kilpailutuksiin. Verkko on pullollaan myönteisiä inhouse-uutisia. Tässä otos niistä. Inhouse-yhtiöt kilpailuttavat Hilmassa joka arkipäivä Yksityiset yritykset voivat käytännössä joka […]
-
Kustos Ry: Sidosyksiköt ovat vastanneet kyselyyn itsenäisesti
Inhouse-yhtiöitä edustavan Kustos Ry:n tehtävänä on muun muassa edistää sidosyksiköiden toimintaedellytyksiä ja osallistua sidosyksiköiden toimintaympäristöön liittyvään julkiseen keskusteluun. Tässä roolissaan Kustos Ry tuo niin jäsenilleen kuin julkisuuteenkin näkökulmiaan esille. Kustos Ry:llä ei ole ohjausvaltaa jäseniinsä. Kustos Ry:n jäsenet ovat itsenäisiä organisaatioita ja ovat siinä roolissaan vastanneet itsenäisesti myös esillä olleeseen […]
-
Kolmen miljardin lisäleikkaustarve inhouse-rajoitusten muutoskustannuksista
Hallitusohjelmassa oleva inhouse-yhtiöiden 10 prosentin minimiomistusvaade aiheuttaa 3–5 miljardin muutoskustannukset ja nostaa pysyvästi kustannustasoa. Tämä tulee huomioida jo vuoden 2025 valtionbudjetissa. Yksityisille yrityksille uudistus toisi vain 50–150 miljoonaa euroa uutta liikevaihtoa. Kuusi isoa inhouse-yhtiötä teki tarkat laskelmat inhouse-muutoskustannuksistaan. Näiden kuuden yhtiön osalta muutoskustannus on 1,5–2 miljardia euroa ja hintojen nousupaine […]
-
Sidosyksikkötutkimus on harhaanjohtava – Inhouse-yhtiöt eivät tavoittele voittoa, vaan kustannustehokkaita palveluja omistajilleen
Jyväskylän yliopistossa on tehty tutkimus (”Sidosyksikköhankinnoista Suomessa”), jossa in-house yhtiöitä on väitetty tehottomaksi sillä perusteella, että ne ovat ”kannattamattomia”. Inhouse-yhtiön ei ole tarkoituskaan tuottaa voittoa vaan tuottaa kustannustehokasta palvelua omistajilleen. Tutkimuksessa on lukuisia kohtia, joiden osalta Kustos ry haluaa oikaista siinä olevaa väärää tietoa. Inhouse-yhtiöitä edustava yhdistys tekee siitä myös […]
-
Kasvavan Vantaan kaupunginjohtaja: Inhouse-uudistus tuskin lisää pk-yritysten bisnestä
Toteutuessaan hallituksen kaavailema 10 prosentin minimiomistusraja inhouse-yhtiöille tuskin lisää suomalaisten pk-yritysten bisnestä, vahvassa kasvussa olevan Vantaan kaupunginjohtaja Pekka Timonen arvioi Kustoksen haastattelussa. Suuret toimijat todennäköisimmin muodostavat muuttuneessa tilanteessa uusia yhteisyrityksiä ja siirtävät toimintoja itselleen. Pienet kunnat joutunevat kaavailluissa inhouse-uudistuksissa ahdinkoon, Timonen pohtii. Vantaalla puolestaan syntyy uusia yrityksiä ennätystahtiin. Hallitusohjelmassa on […]
-
Selvitys: Inhouse-järjestelmän remontista miljardilasku
Kuusi inhouse-yhtiötä selvitti, mitkä olisivat muutoskustannukset, jos hallitusohjelmassa esitetty kymmenen prosentin minimiomistusosuus toteutuu. Pelkästään näiden kuuden yhtiön omistajille aiheutuu muutoskulua 1,5–2 miljardia euroa. Näiden sidosyksiköiden osuus vastaa noin viidennestä suomalaisten inhouse-yhtiöiden liikevaihdosta. Hallitusohjelmassa esitellyt lukuisat julkisomisteisten hankintayksiköiden, erityisesti kuntien ja hyvinvointialueiden inhouse-yhtiöiden toimintaa rajoittaviksi suunniteltujen lakihankkeiden valmistelu etenee. Huoltovarmuuteen vedottuna […]
-
KKV: 10 prosentin omistusvaatimus nostaa kustannuksia
KKV julkaisi loppuraporttinsa omasta inhouse-tutkimuksestaan. KKV pitää todennäköisenä, että yleinen 10 %:n omistusosuusvaatimus nostaisi kustannuksia julkisella sektorilla. KKV:n mukaan sääntelyä kannattaisikin pyrkiä kohdentamaan niin, että se rajoittaisi suurimpien sidosyksiköiden käyttöä ilman, että julkisen sektorin oman tuotannon kustannukset kasvavat tai julkisen sektorin tekemät hankinnat kallistuvat. Lakiuudistuksen potentiaalisia negatiivisia vaikutuksia voitaisiin merkittävästi […]
-
Professori Kuoppamäki: Vaatimus inhouse-yhtiön 10 prosentin minimiomistuksesta ja pakkokilpailutus rikkovat perustuslakia
Kustos ry:n tilasi selvityksen sidosyksikkösääntelystä sekä sidosyksikköhankintoja koskevista oikeudellisista reunaehdoista yritysjuridiikan professori, oikeustieteen tohtori Petri Kuoppamäeltä. Professorin mukaan hallitusohjelmassa esitetyt rajoitukset inhouse-toimintaan rikkovat perustuslakia ja rajoittavat kuntien itsehallintoa. Myös kauppaoikeuden ja oikeustaloustieteen dosenttina toimivan Kuoppamäen mukaan EU:n hankintadirektiivit eivät sinänsä estä sidosyksiköiden toiminnan rajoittamista kansallisella lainsäädännöllä. ”Lakiesitysten on läpäistävä EU-oikeudellinen […]
-
Yhteisyritykset kilpailuttavat – nykymallin purku maksaisi miljardeja
Tunnetut suomalaiset talousasiantuntijatkin tuntuvat olevan tietämättömiä siitä, miten kuntien, kaupunkien, hyvinvointialueiden ja valtion omistamat inhouse-yhtiöiksi kutsutut yhteisyritykset toimivat. Toisin kuin ETLA:n Aki Kangasharju väittää 8.8.2024 julkaistussa HS-artikkelissa ”Tutkijat huolestuivat: Julkinen sektori on paisunut Suomessa vauhdilla”, yhteisyritykset nimenomaan kilpailuttavat palveluita omistajiensa puolesta. Kangasharjun lausuma ”yhteisyritykset voivat ostaa palveluja ilman kilpailutusta, mikä […]
-
Valtiosääntöoikeuden professori Ojanen: Inhouse-yhtiöiden omistusrajaus on perustuslain kannalta ongelmallinen
Suomen perustuslain mukaan kunnilla on laaja itsehallinto, ja eri kuntien asukkaiden tulee olla yhdenvertaisessa asemassa. Suunnitteilla olevilla inhouse-yhtiöiden omistusrajauksilla olisi merkittäviä, rajoittavia ja eriarvoistavia vaikutuksia kuntien asemaan. Ne ovat perustuslain kannalta ongelmallisia, valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen toteaa lausunnossaan. Myös perinpohjaiselle kuntakuulemisille on varattava lainvalmistelussa aikaa. Valmisteilla oleva lainsäädäntö kuntien ja […]
-
KUSTOS: Inhouse-yhtiöitä koskevia päätöksiä ei saa tehdä puutteellisen vaikutusarvion perusteella
Inhouse-yhtiöitä edustava Kustos ry toteaa lausunnossaan Työ- ja elinkeinoministeriölle, että hankintalain muutokseen liittyvää selvitystyötä tulee jatkaa. Nykyisen, riittämättömän vaikutusarvioinnin perusteella ei vielä voida tehdä lakia koskevia linjauspäätöksiä. Suomen hallitus suunnittelee hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeuksista) sidosyksikkösääntelyyn muutoksia. Inhouse-yhtiöitä edustava Kustos ry lähetti toukokuun 2024 lopussa lausuntonsa TEM-työryhmälle, jossa se […]
-
KUSTOS: Pienhankintaraja ylös, inhouse-ostodata julki ja määräysvaltaan täsmennyksiä
Inhouse-yhtiöt ehdottavat useita uudistuksia, jotka avaisivat julkisia hankintoja yhä useammalle suomalaisyritykselle. Miljardeja maksavien, 10 prosentin minimiomistusrajaan liittyvien muutoskustannusten sijaan nämä ehdotukset toteuttaisivat hallitusohjelman tavoitteita – ja samalla toisivat veroeuroja Suomeen ja aluetalouksiin. Inhouse-yhtiöt ehdottavat myös sidosyksikköjen määräysvaltaan liittyvään säätelyyn tarkennuksia. Hallitusohjelmassa esitetty sidosyksikköjen 10 prosentin minimiomistusvaade aiheuttaisi toteutuessaan kuntien ja […]
-
Ratkaisuja inhouse-omistajien määräysvallan turvaamiseksi
Nykyinen hankintalaki toimii, kun lain valvontaa lisätään ja virheelliseen täytäntöönpanoon puututaan Kuluttaja- ja kilpailuviraston sekä Markkinaoikeuden toimesta. Miten sitten hankintayksikkö, joka omistaa selvän vähemmistön sidosyksikön osakekannasta, saavuttaa riittävän määräysvallan sidosyksikössä? Alkuvuodesta 2024 Markkinaoikeus totesi, että Sarastia Oy ei ollut hyvinvointialueen sidosyksikkö puuttuvan määräysvallan vuoksi. Päätös ei ole vielä lainvoimainen ja […]
-
Yrittäjäkysely: Inhouse-yhteistyölle satelee kiitosta – se tuo yksityisille yrityksille merkittävästi lisäliikevaihtoa
Lisää töitä ja lisää liikevaihtoa inhouse-yhteistyöstä. Niin vastasi kolme neljästä yrityksestä Kustoksen kyselyssä. Palaute oli lähes ylistävää, mutta inhouse-toimijat saivat runsaiden kiitosten ohella myös kehittämisehdotuksia. Kun Kustoksen yrityskyselyssä tiedusteltiin, kuinka suuri merkitys inhouse-yhteistyöllä on yrityksellesi asteikolla 1–5, vastausten mediaani oli 4, keskiarvokin 3,7. Valtaosa noin 70 kyselyyn vastanneesta yrityksestä piti […]
-
Pakkokilpailutuksen jättikustannukset voidaan välttää – Markkinaoikeuden inhouse-päätös osoitti nykyjärjestelmän toimivan
Markkinaoikeus (MAO) katsoi maaliskuun puolivälin päätöksessään, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (VaKe) ei ollut hankintalain edellyttämää määräysvaltaa Sarastiaan. VaKe on päättänyt valittaa päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. MAO:n ratkaisu herätti runsaasti huomiota ja saattaisi lainvoimaiseksi jäädessään muuttaa merkittävästi varsinkin suurimpien sidosyksiköiden asemaa. Toisaalta se kyseenalaistaa myös hallitusohjelmassa linjattuja rajuja lakiuudistuksia. Hallitusohjelmassa esitetty […]
-
Inhouse-yhtiöt osallistuivat KKV-kyselyyn: Kilpailutusten helpottaminen rajannostolla lisäisi pk-yritysten osallistumista julkisiin hankintoihin
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tekee työ- ja elinkeinoministeriöön (TEM) toimesta hallitusohjelmassa olevien inhouse-tavoitteiden vaikuttavuusarviota. Myös inhouse-yhtiöt ovat päässeet ilmaisemaan näkemyksiään KKV:lle. Kustoksen mukaan yksinkertaisimmin veronmaksajien varoja säästyisi helpottamalla kilpailutusrajoja ja inhouse-yhtiöiden ulosmyyntiä. Kyselyllään KKV kerää tietoa sidosyksiköiden toimintamalleista, sidosyksiköiden tarjoamista palveluista ja siitä, mikä rooli mahdollisella alihankinnalla on sidosyksikön toiminnassa. Seuraavaksi KKV-kysely lähti inhouse-yhtiöiden […]
-
Julkisen sektorin referenssit avittavat ulkomaan markkinoille
Kotimainen ohjelmistoalan asiantuntijayritys Atostek sai alkuvuodesta ensimmäisen toimeksiannon Yhdysvalloista. Atostekin toimitusjohtajan Mika Torholan mielestä onnistuneiden kauppojen taustalla on erityisesti yrityksen kokemus julkiselta sektorilta. Atostek teki strategista innovointi- ja kehittämistyötä vuosia, jotta Suomeen saataisi kolmannen sukupolven sote-integraatioratkaisu. Kun sairaanhoitopiirit – nykyiset hyvinvointialueet – perustivat sotealan kehitys- ja asiantuntijayhtiö UNA Oy:n, Atostek […]
-
Miksi niin moni kuntajohtaja lähtee luottamuspulan vuoksi?
Lukuisat kuntajohtajat ovat joutuneet jättämään paikkansa luottamuspulan vuoksi. Mikä on viimeaikaisen ilmiön takana? Lappeenrannan vt. kaupunginjohtaja, varsinaiselta viraltaan apulaiskaupunginjohtaja Tuomo Sallinen vastaa. Hän myös pohtii, miksi inhouse-yhtiöt ovat huoltovarmuuden takia tärkeitä. Sallisella on myös hyviä uutisia Itä-Suomesta: 300 miljoonan euron vuotuiset matkailueurot menettänyt Lappeenranta voi silti hyvin – ja lähitulevaisuudessa […]
-
Lapin yo:n professori Kirsi-Maria Halonen pohtii kilpailulainsäädäntöä ja inhouse-yhtiöiden asemaa
Lapin yliopiston professori Kirsi-Maria Halonen pohtii kilpailulainsäädäntöä, kansainvälisiä esimerkkejä ja inhouse-yhtiöiden asemaa. Haastattelijana Jan Erola.
-
Kysely hyvinvointialue- ja kuntapäättäjille: Inhouse-rajoitukset tulisivat kalliiksi veronmaksajalle eivätkä lisäisi yksityisten yritysten markkinaosuutta
Hyvinvointialue- ja kuntapäättäjät ovat huolissaan kaavailluista muutoksista inhouse-yhtiöiden asemaan, Kustos ry:n kysely paljastaa. Kaksi kolmasosaa päättäjistä uskoo hallitusohjelman inhouse-kirjausten kasvattavan menoja luvattujen säästöjen sijaan. Kaksi kolmasosaa päättäjävastaajista uskoo, että hallitusohjelman inhouse-kirjaukset kasvattavat veromaksajien taakkaa. Kokonaistaloudellisuus, kokonaisvaltaisuus, luotettavuus, huoltovarmuus, jatkuvuus, kustannustehokkuus ja volyymiedut. Nämä nousivat päällimmäisenä kuvaamaan inhouse-yhtiöitä ja julkishallinnon syitä […]
-
Kustos ry kokosi ratkaisuja eri skenaarioita varten
Hallitusohjelmakirjaukset ovat mietityttäneet monissa inhouse-organisaatioissa ympäri maan. Keväällä julkiseen keskusteluun nousi kirjaus, jonka mukaan omistaja-osakkaan vähimmäisomistusosuus inhouse-organisaatiosta tulisi olla 10 %. Ei ole kuitenkaan selvää, mitä tällä linjauksella tarkoitetaan. Inhouse-toimijoiden edunvalvontajärjestö Kustos ry piti ennakoivan skenaariotyöpajan 21.8.2023. “Kirjaus on ristiriidassa myös osakeyhtiölain kanssa. Tämä muutos tarkoittaisi joko nykyisten inhouse-yhtiöiden pilkkomista […]
-
Hallitusohjelmakirjaukset inhouse-yhtiöistä maksavat veronmaksajille satoja miljoonia
Uudessa hallitusohjelmassa on lukuisia inhouse-yhtiöiden toimintaa rajoittavia esityksiä. Kustos ry pitää kirjauksia työtapaturmana. Niissä ei ole huomioitu esimerkiksi hyvinvointialueiden sekä pienten kuntien etua ja asemaa. Toteutuessaan uudistukset lisäisivät julkisia menoja todennäköisesti sadoilla miljoonilla euroilla. Tuoreen hallitusohjelman mukaan Petteri Orpon uusi hallitus haluaa varmistaa julkisten hankintojen tehokkuutta. Samalla se aikoo rakentaa valvontaa ja lukuisia […]
-
Kustos ry:n pj Lasse Koskivuori: Viisautta inhouse-päätöksiin
Kustos ry:n puheenjohtaja Lasse Koskivuori ottaa kantaa hallitusohjelmaneuvotteluihin. Julkishallinnon keskeisten toimintojen kumppanina toimivat inhouse-yhtiöt kannattavat asemansa selkiyttämistä, jota myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää. Sen sijaan ehdotettu hankinta- ja palveluintegrointiyksiköiden uudelleenpilkkominen tulisi suomalaisille monella tapaa kalliiksi.
-
Kilpailutusrajan nostolla kymmenien miljoonien säästöt – Inhouse-yhtiöiden pilkkominen tulisi veronmaksajille kalliiksi
Mediatiedote 5.5.2023, julkaisuvapaa Raskaan kilpailutusrajan nosto sen sijaan toisi 30–70 miljoonan euron säästöt. Kaksi kolmasosaa inhouse-yhtiöiden liikevaihdosta menee yksityisille yrityksille, Kustoksen jäsenyrityksille tehty kysely paljastaa. Hallitusohjelmaehdotukset inhouse-yhtiöiden toiminnan rajoituksista nykyisestä olisivat valtiontaloudelle ja huoltovarmuudelle vahingollisia. Inhouse-yhtiöitä edustava Kustos ry haluaa vahvistaa suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten kasvua ja siten avaa […]
-
Yhteistyö Sakupen kanssa on jättipotti Varpaisjärven Pesulalle: ”Ilman sopimusta joutuisin irtisanomaan työntekijäni”
Varpaisjärven Pesulan yrittäjä Kirsi Koistinen kiittää Sakupen kilpailutusta avoimeksi ja reiluksi: ”Minulle tuli olo, että kilpailutuksiin ei haluta mukaan koijareita, jotka polkevat hintoja.” Varpaisjärven Pesulassa piisaa tällä hetkellä kiirettä. Pesula osallistui Sakupen järjestämään tarjouskilpailuun asukaspyykkien pesulapalveluista ja pärjäsi siinä hienosti. Tarjouskilpailun perusteella Sakupe valitsi kaikkiaan kahdeksan yritystä puitesopimuskumppaniksi seuraavalle hankintakaudelle. […]
-
Kustos ry on julkaissut eettiset periaatteet jäsenistölleen
Eettisten periaatteiden tavoitteena on selkeyttää inhouseihin kohdistuvaa viestintää ja kehittää inhouse-toimintaa. 1. Jäsenemme ovat 100-prosenttisesti julkisten toimijoiden omistamia. Kustoksen jäsenet ovat kuntien ja hyvinvointialueiden sekä muiden julkisten hankintayksiköiden omistamia. Toimintaa ei rahoiteta yksityisellä pääomalla. 2. Jäsenemme kilpailuttavat tavarat ja palvelut hankintalain mukaisesti. Kustoksen jäsenet ovat hankintayksiköitä, jotka eivät kierrä hankintalakia, vaan kilpailuttavat […]
-
Hyvinvointialuejohtaja Marko Korhonen: ”Inhouse-yritykset ovat samalla viivalla kaikkien muiden palveluntuottajien kanssa”
Pohjois-Savon hyvinvointialueella ei ole mitään halua maksaa palveluista kalliimpaa hintaa inhouse-yrityksille, sanoo Korhonen. Pohjois-Savon hyvinvointialueen johtaja Marko Korhonen on seurannut julkisuuden keskustelua inhouse-yritysten roolista julkisissa hankinnoissa mielenkiinnolla. Hän ei aivan tunnista sitä kritiikkiä, mitä muun muassa elinkeinoelämän järjestöt ovat esittäneet. – Inhouse-tuottajat ovat samalla viivalla kaikkien muidenkin palveluntuottajien kanssa. Annamme […]