Ehdotetun 10 prosentin omistusvaatimuksen voidaan katsoa olevan yhdenvertaisen kohtelun ja syrjintäkiellon periaatteiden sekä erityisesti suhteellisuusperiaatteen vastainen, OTL, LL.M. Eur Jouni Alanen kirjoittaa Edilexissä. Suuri osa annetuista lausunnoista suhtautuu erityisen kriittisesti ehdotukseen, jonka mukaan ”sidosyksikön omistukselle asetetaan yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus (10 prosenttia)”.

Jokaisen sidosyksikön omistajan tulisi siis ehdotetun säännöksen mukaan omistaa sidosyksiköstä vähintään 10 prosenttia, Alanen toteaa.
Hän listaa palveluun jo vastanneiden kriittisiä huomiota hankintalakiehdotuksesta:
- Omistusvaatimukselle ei ole esitetty ylipäätään perusteita, nykyiset säännökset ja niiden tehokas valvonta riittävät.
- Taloudellisia vaikutuksia kuntiin tai muihinkaan toimijoihin ei ole selvitetty.
- Julkisen sektorin kustannukset nousisivat huomattavasti.
- Kilpailu ei välttämättä lisäänny vaan hankinnat pirstaloituvat sen sijaan pienempiin yksiköihin lisäten kilpailutuskustannuksia.
- Uudistus olisi erityisen haitallinen pienille kunnille, joilla ei ole tarvittavaa osaamista ja resursseja hankintojen kilpailuttamiseen.
- Ei ole otettu huomioon hallitusohjelman kirjauksen edellyttämää yleistä etua.
- Ei ole huomioitu eri toimialojen, alueiden sekä erilaisten hankintayksiköiden ja sidosyksiköiden eroja.
- Ehdotuksesta puuttuvat oikeasuhtaiset poikkeukset niihin tilanteisiin, joissa sidosyksikköjen toiminta ei vääristä kilpailua sekä tilanteisiin, joissa painava julkinen intressi vaarantuu.
- Kuntayhtiöiden infrainvestoinnit vaarantuisivat.
- Ehdotettu siirtymäaika (1,5/2,5 vuotta) on aivan liian lyhyt. Näin erityisesti pitkäkestoisten sopimusten osalta.
Alasen mukaan voidaan katsoa, että 10 prosentin omistusvaatimuksen haitalliset vaikutukset ovat merkittävässä epäsuhteessa vaatimuksella tavoiteltuihin hyötyihin, kuten kilpailun lisäämiseen, nähden. Ehdotetun vaatimuksen voidaan siten katsoa rikkovan suhteellisuusperiaatetta.